Mälust ja selle parandamisest

Teada on, et maailma inimkond on pidevalt vananemas. Numbrid annavad aga sellest palju selgema pildi – 2008. aastal oli üle 65-aastaseid inimesi 500 miljonit ehk 7% kogu populatsioonist, 2040. aastaks prognoositakse aga selle numbri tõusmist 1,3 miljardini, mis teeb 14% kõigist Maal elavatest inimestest.

Mälu

Selliseid jahmatama panevaid numbreid nähes on selge, et maailmas on iga aastaga kasvamas inimeste arv, kelle terviseprobleemid tulenevad just vanusest. Kuigi lähitulevikus loodetakse leida ravimeid Alzheimeri tõve ja teiste dementsuse vormide ravimiseks, siis on olemas nii mõnedki kasulikud nõuanded, mida me ise saame kohe enda heaolu nimel ära teha:

  1. Närimiskumm – Uskuge või mitte, kuid nätsu närimine võib parandada valvsust ja mälu. Kuigi pole leitud konkreetset põhjust, miks see nii on, siis võib seda seletada nätsu närimisest tulenenud kiirema südametööga, mis omakorda suurendab aju varustamist verega.
  2. Trenn – Hiljutised uuringud tõestavad, et treenimine võib olla oluline seni saladuses olnud mälu parandaja. Juttu enda liigutamise vajadusest võib olla juba tüdimuseni kuuldud, kuid sellised lihtsad asjad nagu rattaga tööle sõitmine või treppide kasutamine lifti asemel mõjutavad olulisel määral meie erksust.
  3. Kofeiin – Ilmselt on tegu teemaga, mille kasulikkuse ja kahjulikkuse üle käib terviseringkondades vägagi palav arutelu. Kuid kofeiini positiivse mõju üle ärksuse puhul pole mõtet vaielda. Samuti näitavad uuringud, et kofeiin parandab lühiajalist mälu, kaitseb vanemaid naisi mälukaotuse eest ja võib isegi pidurdada Alzheimeri tõve süvenemist.
  4. Päevased uinakud – Päevaste uinakute pidamine võib küll vastuolus olla eelmise, kofeiini tarbimisega seotud soovitusega, kuid teadlased on leidnud, et need soodustavad deklaratiivse mälu tööd. Tegu on nimelt mäluga, mille abil jätame meelde fakte (näiteks eksamiteks õppimise ajal). Siinkohal tuleb aga silmas pidada, et need pisikesed uinakud ei veniks pikemaks kui 45 minutit.
  5. Alkohol – Kuigi see nimekiri paistab siin olevat juba rohkem halbade kommete õigustamiseks, siis alkohol võib oluliselt parandada mälu ja aidata vältida dementsust. Aga siingi tuleb silmas pidada kangust ja koguseid – kasulik on tarbida vaid 1-2 pokaali veini või 1 klaasike kangemat alkoholi päevas.